Nimba

Antoni Arola

Làmpada de suspensió

1997

Santa&Cole

Fotografies
Carme Masià
Jao Mendes
Jara Varela

Premis
1997

Delta Selecció ADI-FAD

En al·lusió al seu concepte eteri, aquest llum deu el seu nom al “nimbus” o aurèola que coronava les imatges religioses.

Nimba | Llum | Estudi Antoni Arola
Nimba | Llum | Estudi Antoni Arola
Nimba | Llum | Estudi Antoni Arola
Nimba | Llum | Estudi Antoni Arola
Nimba | Llum | Estudi Antoni Arola
Nimba | Llum | Estudi Antoni Arola
Nimba | Llum | Estudi Antoni Arola
Nimba | Llum | Estudi Antoni Arola Nimba | Llum | Estudi Antoni Arola

En al.lusió al seu concepte eteri, aquest llum deu el seu nom al “nimbus” o aurèola que coronava les imatges religioses. Simplicitat compositiva i sofisticació tecnològica s’uneixen per a crear un llum de mides generoses evocadora d’un passat esplendorós. Tècnicament consisteix en un perfil metàl.lic en el qual s’insereix una pantalla difusora que conté una seqüència de petites bombetes de xenó. El sistema d’il.luminació Agavekov, tradicionalment fet servir a l’arquitectura, va inspirar-ne la creació, aportant característiques de gran resistència i durabilitat a un llum molt apropiat per a espais amplis i de sostres alts. La Nimba omple el buit com una corona radiant, creant espais espirituals i incorporis, de propagació, de recolliment o de trànsit, que es realcen amb la seva presència. Ha estat col.locada, per exemple, a la Biblioteca Nacional de Madrid.

Nimba | Llum | Estudi Antoni Arola
Nimba | Llum | Estudi Antoni Arola
Nimba | Llum | Estudi Antoni Arola
Nimba | Llum | Estudi Antoni Arola
Nimba | Llum | Estudi Antoni Arola
Nimba | Llum | Estudi Antoni Arola
Nimba | Llum | Estudi Antoni Arola
Nimba | Llum | Estudi Antoni Arola
Nimba | Llum | Estudi Antoni Arola

"La Nimba va ser la meva primera làmpada, la primera que vaig dissenyar en el meu propi estudi. Per aquesta raó i per la seva estètica, és una de les meves preferides. L'origen, com casi sempre, té algo de casual, de trobat. Tot va començar juguetejant amb un sistema d'il·luminació lineal (Agabekov) pensat basicament per l'arquitectura. La peculiaritat d'aquest disseny, consisteix en una ristra de bombetes molt petites, és que, a més a més de projectar una llum dolça i càlida, es pot corbar en ambdós sentits. El joc va consistir en fer un aro amb ella i penjar-lo del sostre amb uns tensors quasi invisibles. Vam afegir una pantalla interior circular translúcida, que difonia la llum i tapava l'enfilall: un halo de llum. La sensació era volàtil, quasi celestial. La làmpada Nimba va néixer amb vocació tradicional i universal, quasi de forma inconscient, al recrear i actualitzar una tipologia tan clàssica com la història de les pròpies làmpades. El seu desenvolupament tècnic va ser molt llarg i també complexe, però es va salvar de la cremada gràcies a la tenacitat i l'instint de Jordi Miralbell."

Antoni Arola
Llibre AX. Deu anys llum. Barcelona: Santa&Cole, 2007